החום של הקיץ נותן בהבנה וברכות לסתיו להיכנס אליו,מן הסכם שבעל פה בו מתוכננים העונות ברוטציה להחליף אחת את השניה בסנכרון מושלם.
עצם ההתבוננות וההקשבה לטבע תעיד על חוכמתו של היקום, אם רק היינו יכולים לשמר את הפשטות הזאת מבלי להתערב ולחבל במה שקיבלנו, היינו זוכים לחיות בהרמוניה מוחלטת עם הטבע וליהנות ממנו כמות שהוא.

זן מאסטר " סונג סאן" אומר שבכל בני האנוש טמונים הזרעים של התובנה הבסיסית של פשטות החיים. החכמה היא להגיע אל אותו מקור,להניח לחומרניות, לתשוקה ולתאווה לשליטה ולחמדנות שלוקחות מאיתנו את ההקשבה לדרך האמיתית אותה באנו לעשות.

הסתיו זה זמן מצוין להתחיל להקשיב ולתת למילים כמות אלו לחלחל בתודעה שלנו.
הסתיו מסמל נוגות עדינה ועצב רומנטי כפי שמתואר בשיר שבחרתי להציג בתחילת הכתבה,ישנה דעיכה, התכנסות, מזג  האוויר מתחיל להתקרר, אך ללא הסערות העזות של החורף. בבוקר מורגשת צינה קלה, השמיים לובשים צבעים אפורים בתחילת היום עד שהשמש עם כוחה האדיר מפזרת וחוזרת לחמם ודואגת לבשר לנו שעדין לא הרגע.

תחילת הסתיו כפי שמוגדרת בפילוסופיה הסינית חל לקראת סוף ספטמבר, זהו זמן האסיף, גם ברמה הנפשית והפיזית, לאסוף פנימה בכל הרמות, זמן להתעטף בלבוש חם יותר, התכנסות בבית, זמן מצוין ללמוד ולהתכונן לחורף הקר.

זה הזמן להאט את קצב הפעילות הפיזית שלנו ולעסוק יותר בפעילות גופנית ונפשית איטית יותר, פעילות שתכוון את האנרגיה שלנו פנימה, מדיטציות, תרגילי נשימה לחיזוק הריאות ותרגילי מתיחה שונים לחיזוק מערכת העיכול והמעי הגס.

הריאות והמעי הגס הם האברים הקשורים לאלמנט המתכת המייצג את עונת הסתיו. שמירה על מערכת החיסון תעזור לנו לשמור שהריאות יהיו חזקות מספיק בכדי להדוף מחוללי מחלה.
שמירה על תזונה מתאימה תעזור לנו לשמור על מערכת עיכול נקייה מרעלים שתוכל לתת תמיכה למערכת החיסון.
המזון צריך לקבל נוכחות בחימום או בישול או אידוי או בתנור, תשומת לב בזמן יותר ממושך, עדיין לא בישול קדירה ארוך, אך כן בישול קצר.
כלי הבישול המתאימים לעונה זו היא ברזל או זכוכית  אפייה בתנור בסירי קדירה מברזל.
הטעם הדומיננטי המאפיין את אלמנט המתכת הוא הטעם החריף אליו אנו משייכים את כל משפחת הירקות החריפים כמו צנון, חזרת,שום, בצל,קולרבי, לפת,עירית,
שימוש בתבלינים  מחממים יתאים כמו: פלפל לבן, שחור או צ'ילי, שימוש בג'ינג'ר בבישול או ברטבים שונים. הטעם החריף נחשב למחזק את הריאות ומסלק ליחה, יש צורך לשים לב לא לאכול כמויות לא מבוקרות של אוכל חריף בכדי לא לפתוח את נקבוביות הזיעה יתר על המידה, כך העור יוכל להיות פגיע למחוללי מחלה שונים. הטעם החריף מפזר חסימות בכלי הדם וממריץ את הדם, כך שמי שסובל מקור בכפות ידיים ורגליים – שיוסיף מזונות חריפים בארוחות.

אז שנעבור את החגים בשלום,
ובסופם אשמח לראותכם בדצמבר  בניקוי מיצים בביתאורן ,שישחרר את כל המועקות ומצבורי המזון שאגרנו.

לקוח מתוך הירחון חיים אחרים, הירחון האלטרנטיבי הישראלי לרפואה טבעית, לתרבות רוחנית ולמעורבות חברתית. כתבות נוספות ניתן למצוא באתר www.ifeel.co.il

מרק גזר עם קריצת עדש, בארומת קוקוס

דרושים לכמות של 6 סועדים
6 גזרים
כוס עדשים כתומים
2 פראסות
3 שיני שום
בצל
4 שורש פטרווזליה של העונה אורגנים קטנים
סלרי שורש
5 גבעולי סלרי עלים
2 כפות שמן קוקוס
כפית פלפל
כף כורכום
כפית קימל
כפית כמון
כף מלח גס אטלנטי
2 כפות ג'ינג'ר טרי טחון
כף שומשום שחור
רבע כוס נבטי ברוקולי או נבטי מאש

אופן ההכנה:
שוטפים היטב את הגזרים וחותכים לקוביות, במידה והגזר אורגני אין צורך  להסיר את הקליפה.
שוטפים וחותכים את הפראסה והבצל לעיגולים, מאדים בסיר המרק  יחד עם שמן הקוקוס ומוסיפים את שורש הפטרוזיליה והגזר עם התבלינים, מוסיפים 3 ליטר מים, מביאים לרתיחה ומבשלים כשעה.
מעבירים מוט טוחן לקבלת מרקם קטיפתי ,מפזרים מעל שומשום שחור ונבטים
אפשרי לטפטף מס' טיפות של לימון ושמן זית בהגשה.

מאמרים נוספים

קטגוריות

תגיות

הספר "חמש עונות במטבח בישול טבעוני ברוח הזן"